A brazíliai STIHL-nél a nők post-it-re jegyezhetik fel a nem megfelelő megjegyzéseket.
"A sokszínűség olyan, mintha meghívnánk valakit egy partira; a befogadás olyan, mintha táncra hívnánk" - ez a STIHL brazil sokszínűségi programjának, a "Programa Diversidade - STIHL para Todes" 2019 óta tartó fő elve. A név lefordítva körülbelül annyit jelent, hogy "STIHL mindenkinek". A nők, a fogyatékkal élők és az LMBTQIA+ közösség tagjainak jelenléte és befogadása a munkahelyen, vallási vagy etnikai hovatartozástól függetlenül, kiemelkedő fontosságú és a STIHL Brazil mindennapi életének része.
Elkülönbözőség tiszteletben tartása
A brazil sokszínűségi program négy különböző szálra oszlik, amelyek kéz a kézben dolgoznak, és amelyeket különböző munkavállalói csoportok irányítanak: Nem, fogyatékosság, etnikai hovatartozás, LMBTQIA+. A program első indulásakor mintegy 100 STIHL-alkalmazott vett részt benne. Mostanra ez a szám már 200-ra emelkedett. Az Andreia de Borba de Souza (BR/PHD-sb) HR üzleti partner által irányított program célja, hogy nagyobb fényt derítsen a munkaerő sokszínűségére és megváltoztassa az emberek nézeteit. "Úgy gondoljuk, hogy ez pozitív hatással van a vállalatra" - mondja a 36 éves férfi. "Biztonságos és nyitott környezetet teremtünk, amely javítja a vállalat megítélését, és pozitívan befolyásolja az új tehetségek keresését és az innováció szellemét a STIHL-nél."
HÍVÁS A CSOKOLÁTÁVAL
A program 2019 óta számos tevékenységet és kampányt szervezett azzal a céllal, hogy felhívja a figyelmet a négy csoportra. Novemberben például különös hangsúlyt kapott az etnikai származással kapcsolatos kérdések átgondolása. Idén a STIHL Brazília a március 8-i Nemzetközi Nőnap alkalmából ünnepelte a nők hónapját. Minden női alkalmazott kapott egy tábla csokoládét, amelynek címkéjére a "Tinha que ser mulher" felirat volt nyomtatva, ami valami olyasmit jelent, mint: "Ez csak egy nő lehetett." Andreia de Borba de Souza elmagyarázza a kampány okait: "Megkérdeztük női alkalmazottainkat, hogy milyen kifejezésekkel találkoztak a nemük miatt, és azt találtuk, hogy a nők képességeit újra és újra elutasítják, vagy a nőiességüket negatív kontextusban hangsúlyozzák."
A csokoládészelet címkéje egyfajta provokáció volt, és emlékeztető minden női alkalmazott számára, hogy bármelyik nő ugyanolyan intelligens és erős lehet, mint bármelyik férfi. "A vállalat különböző területeiről női alkalmazottakat is meghívtunk, hogy beszéljenek arról, milyen nőnek lenni a STIHL-nél, és hogyan haladtak előre a karrierjükben" - magyarázza a sokszínűségi program vezetője.
PÉLDÁK
"Többfunkciós operátor vagyok a motorgyárban" - mondja Lisandra Rech Faber (BR/UMO-re) Példaképnek tekinti magát a gyárban dolgozó nők számára, akik fejleszteni szeretnék képességeiket. Eliane Barbosa Fortes (BR/ZFG-fe), öntödei szakember szintén részt vett a kampányban: "Örülök, hogy elismerik a munkámat, hiszen tudom, hogy milyen nagy felelősséggel járnak a döntéseim, és örülök, hogy a STIHL számára ezek a legjobbak."
AKTÍV VÁLTOZÁS ALAKÍTÁSA
A "STIHL mindenkinek" mellett 2021-ben Brazíliában is elindult a "Sokszínűség iskolája". Ez a belső projekt a vezetőkre és a felettesekre összpontosít, képzést nyújt számukra, és felhívja a figyelmüket a sokszínűséggel kapcsolatos különböző témákra. Eddig a STIHL Brazília összes vezetőjének mintegy kétharmada elvégezte a képzést. Néhányan kezdetben szkeptikusak voltak, és Andreia de Borba de Souza pontosan ezekkel a hangokkal akarja kezdeni: "Mindenkinek tisztában kell lennie a sokszínűség és az esélyegyenlőség fontosságával és jelentőségével, hogy sokszínű vállalat lehetünk. A vezetők különösen fontos szerepet játszanak a változás megvalósításában."
A sokszínűségi iskolán részt vevő alkalmazottak színes szalagot kapnak, amelyre a vállalati azonosítójukat rögzíthetik. "Mindenki büszkén viseli a nyakláncot" - teszi hozzá de Borba de Souza. "A visszajelzések szinte mindig pozitívak, és a program általános elfogadottságnak örvend a vállalaton belül."
Az STIHL Brazil azóta egy olyan hálózat részévé vált, amelyben különböző vállalatok egyesítették erőiket a sokszínűség előmozdítása és az egymástól való tanulás érdekében. "Alapvető fontosságú, hogy a vállalatok világszerte folyamatosan keressék a sokszínűség előmozdításának módjait, és olyan munkakörnyezetet teremtsenek, ahol mindenki ugyanannyi megbecsülést és tiszteletet kap, és ahol mindenki teljes mértékben ki tudja használni a benne rejlő lehetőségeket" - mondja de Borba de Souza. Ahogy a STIHL Brazíliában mondják: "Minden nap táncra akarjuk kérni az embereket."