"Kettős technológiai vezetésre törekszünk"

Michael Traub a waiblingeni 2-es üzem összeszerelésénél.
Michael Traub a waiblingeni 2-es üzem összeszerelésénél.

Michael Traub már közel két éve a STIHL igazgatótanácsának elnöke. A "Blick ins Werk" című lapnak adott interjújában, a waiblingeni 2-es üzemben tett látogatás során beszél a vállalat jelenlegi üzleti fejlődéséről és a jövő kihívásainak kezeléséhez szükséges megfelelő stratégiáról. A hangsúly a vezeték nélküli átalakuláson és a benzinüzemű és vezeték nélküli termékek technológiai vezető szerepén van.

Hogy érzed magad 2 év után Németországban?

MICHAEL TRAUB: Nagyon jól érzem magam itt az országban, különösen a nemzetközi szellemiségű családi vállalkozásunkban. Szeretném megragadni az alkalmat, hogy megköszönjem minden kollégának a szívélyes fogadtatást és a munkámhoz nyújtott széleskörű, konstruktív támogatást.

Ön 20 évig élt külföldön, mielőtt a STIHL-hez csatlakozott. Ön szerint hogyan változott Németország?

MICHAEL TRAUB: A németországi mentalitást még mindig földhözragadtnak, alaposnak és értékalapúnak látom. Ez egy nagyon élhető és szerethető ország, okos és motivált emberekkel. Emellett a társadalmat a multikulturális sokszínűség jellemzi. A jólét szintjének fenntartása érdekében szeretném, ha bizonyos területeken nagyobb hajlandóságot és agilitást látnék a változásokra. És a bürokrácia ebben az országban néha jelentős. Sajnos a bürokratikus terhek csökkentésére irányuló felhívások nagyrészt süket fülekre találnak.

Azóta számos STIHL telephelyen járt Németországban és külföldön, és beszélt az alkalmazottakkal, a szakkereskedőkkel és az üzleti partnerekkel. Mit vettél észre? Mit képvisel ez a vállalat?

MICHAEL TRAUB: A vállalat hosszú távra tervez - köszönhetően elkötelezett részvényeseinknek, akik nyereségük nagy részét újra befektetik. Itt minden az emberekről szól. Az alkalmazottak STIHL-szellemiséggel rendelkeznek, erősen azonosulnak a vállalattal, és rendkívül motiváltak és elkötelezettek. Szeretnék köszönetet mondani világszerte dolgozóinknak a családi vállalkozásunk iránti erős elkötelezettségükért. Ők a legfontosabb sikertényező. Ügyfeleink bíznak márkánkban és értékelik termékeink magas minőségét.

...gasoline and cordless products?

MICHAEL TRAUB: Ha benzintermékekről van szó, a minőségünk világszerte ismert és szinte legendás. A professzionális vezeték nélküli termékek terén is vezető szerepet töltünk be. A fogyasztói szegmensben azonban továbbra is fejlesztenünk kell technológiai vezető szerepünket és elismertségünket. A benzinesről a vezeték nélkülire való átállás teljes lendületben van. Itt nagyobb változásra való hajlandóságra és a változás sebességére van szükség a vállalaton belül. Még mindig sok "benzin van a vérünkben", és erősebben kell koncentrálnunk a vezeték nélküliekre.

Legfőbb prioritásunk a vezeték nélküli átalakulás, és az ezzel kapcsolatos cél, hogy ügyfeleink számára a vezető vezeték nélküli vállalattá váljunk.
Michael Traub, a STIHL igazgatótanácsának elnöke
Michael Traub, A STIHL igazgatótanácsának elnöke

Hogyan halad jelenleg a STIHL üzletfejlesztése?

MICHAEL TRAUB: A nagyon erős növekedés évei egyelőre véget értek. 2023-ban jelentősen elmaradunk az előző évi számoktól, és az értékesítés és a termelés tekintetében is a tervezett szint alatt vagyunk. Ez igaz a csoport egészére, de az anyavállalatra is. És a forgalmunk is csökkent. Ezért az év során csökkentettük a költségeket, hogy stabilizáljuk az eredményt. Emellett minden telephelyen csökkentenünk kellett a termelési programokat és személyzeti kiigazításokat kellett végrehajtanunk - bár mindezt megfontoltan és józan szemlélettel tettük. Célunk a vállalat versenyképességének erősítése, hogy hosszú távon meg tudjuk védeni a munkahelyeket.

Kérem, tudna erről többet mondani? Hol állunk az iparági versenytársakhoz képest?

MICHAEL TRAUB: A jelenlegi fejlődés jellemző a kültéri erőgépiparunkra, amely alatt a kertészeti, erdészeti és építőipari gépek termékszegmensét értem. Azok a versenytársak, amelyek az elmúlt években még nálunk is jobban növekedtek, most különösen jelentős veszteségeket szenvednek el. Azt is meg kell jegyezni, hogy az elmúlt három évben csaknem kétszámjegyű növekedési rátát értünk el. A 2019-es 3,9 milliárd euróról 2022-re 5,5 milliárd euróra nőttünk. De a koronavírus-járvány boomjának korszaka, amikor az embereknek otthon kellett maradniuk, és ezért a házba és a kertbe fektettek be, elmúlt. Most megint utazásra és étteremben való étkezésre költik a pénzüket. Emellett életünket globális válságok és új háborúk is befolyásolják. A magas energiaárak, az általános gazdasági gyengeség és a magas infláció negatívan hat az értékesítésünkre. Ezért meggyőződésem, hogy a piacok átmeneti konszolidációjának szakaszában vagyunk.

Szóval ez csak egy átmeneti probléma?

MICHAEL TRAUB: Ezt nagyon komolyan vesszük. Határozottan tartós problémával nézhetünk szembe, ha nem hajtunk végre ellenintézkedéseket, és hagyjuk, hogy minden úgy menjen, ahogy van. Vezetőségi tagként azonban már korán megállapodtunk abban, hogy a Stihl családdal szorosan együttműködve megfelelő intézkedéseket fogunk hozni az operatív üzletágban, hogy a vállalatot biztonságosan átvezessük ezen a kihívásokkal teli időszakon. Ez az operatív feladatunk, amelyet vezetőként látunk el. Feltételezésem szerint a gyenge konjunktúra az évfordulóra sem fog helyreállni, ami azt jelenti, hogy mind az anyavállalatnál, mind a STIHL Csoportnál tovább kell módosítanunk a termelési programunkat.

Michael Traub

A világjárvány idején szállítási nehézségeink voltak. Ügyfeleinknek néha sokáig kellett várniuk a termékekre. Most már jobban állunk ebben a tekintetben?

MICHAEL TRAUB: A termelési, anyagügyi és logisztikai részlegek fantasztikusan jól együttműködtek, és felszámolták a lemaradásokat, így ismét szinte minden terméket időben szállítunk a szerződéses kereskedőinknek. Jelenleg a kiskereskedők nagy készletekkel rendelkeznek, amelyeket először el kell adniuk. Ez a másik ok, amiért kereskedőink óvatosan kezelik a megrendeléseket. Csak ha a kereskedők készletei jelentősen kimerülnek, akkor fognak újra fellendülni az eladásaink.

És mikor nőnek újra az eladások? Mi az elvárásod?

MICHAEL TRAUB: Legkorábban az év második felében számítok folyamatos javulásra. Ezen kívül azon is dolgozunk, hogy optimalizáljuk saját készleteink szintjét és szerkezetét az anyavállalatnál és a csoportnál, mivel a magas készletszintek jelentős tőkét kötnek le. Ez sok pénzbe kerül, és itt szeretnénk jelentősen javítani.

Az operatív feladatokon kívül milyen alapvető kihívások várnak a STIHL-re? Mi a prioritásunk?

MICHAEL TRAUB: A körülöttünk lévő világ egyre instabilabbá válik, és egyre gyorsabban változik. Ez érinti piacainkat, termékeinket, ügyfeleinket, versenytársainkat, beszállítóinkat stb. Számunkra ez mindenekelőtt azt jelenti, hogy választ kell találnunk a benzines termékek értékesítésének csökkenésére, és figyelembe kell vennünk a vezeték nélküli technológia növekvő jelentőségét. A vezeték nélküli szegmensben a verseny lényegesen intenzívebb, mint a benzines szegmensben. Legfőbb prioritásunk tehát a vezeték nélküli átalakulás és az ezzel kapcsolatos cél, hogy ügyfeleink számára vezető vezeték nélküli vállalattá váljunk - vagyis a professzionális és a háztartási szegmensben a kültéri elektromos berendezések területén.

És hogyan néz ki a STIHL stratégiája e célok elérésére?

MICHAEL TRAUB: Kettős technológiai vezetésre törekszünk - a benzines és a vezeték nélküli termékek terén. A vezeték nélküli technológiába azonban a jövőben jelentősen több beruházást kell eszközölnünk - emberekbe, gépekbe, piacokra és technológiába. Ennek érdekében kialakítottuk az "Első az akkumulátor" stratégiát. Ez azt jelenti, hogy tevékenységeinket és erőforrásainkat a vezeték nélküli technológiára összpontosítjuk, mint prioritásra. A vezeték nélküli üzletágból származó 2022-es bevételi szintünket 2028-ig meg akarjuk háromszorozni. Ennek érdekében számos intézkedést kezdeményeztünk, amelyeket az "Akkumulátor-átalakítási program" stratégiai akcióterületre összpontosítunk.

És hogyan fogjuk hasznosítani a többi üzleti területünket?

MICHAEL TRAUB: Stratégiánk csak akkor lehet sikeres, ha minden üzleti területen teljes mértékben kihasználjuk a benne rejlő lehetőségeket. A benzinüzletágban továbbra is technológiai vezető szerepet töltünk be a nagy teljesítményű alkalmazások terén. Ugyanakkor a feltörekvő piacokon való növekedéssel enyhíteni fogjuk a fejlett országokban a belső égésű motoros üzletág vezeték nélküli készülékekkel való folyamatos helyettesítését. Az értékesítés utáni piacon a hangsúly a meglévő piacokra való behatolásra és az alkatrész- és szervizüzletág bővítésére helyeződik. E két szegmens jövedelmezősége képezi majd az akkumulátorok átalakításának alapját.

Michael Traub a waiblingeni fejlesztési központban.
Michael Traub a waiblingeni fejlesztési központban.

Ezek nagyon kiterjedt projektek. Megvalósíthatóak-e ezek a mai üzleti szervezetekkel, vagy új struktúrákra és folyamatokra van szükségünk ehhez? És milyen szerepet játszik az anyavállalat?

MICHAEL TRAUB: A németországi helyszín központi szerepet játszik ebben. Ez a vállalatcsoport központja. A legfontosabb stratégiai és operatív intézkedéseket Waiblingenben készítik elő és döntik el. De azt is tudjuk, hogy a jövő kihívásait nem tudjuk egyedül Németországból megoldani - éppen ellenkezőleg. Csak globális hálózatban és nemzetközi STIHL-csapatként lehetünk sikeresek. Ezt szem előtt tartva új és erősebb partnerségre törekszünk kapcsolt vállalatainkkal. Ezt a MOVE keretében egy új, világszerte egységes szervezeti struktúrával és vállalatirányítással kívánjuk elérni. A különböző vállalati funkciók, például az értékesítés, a marketing, a beszerzés vagy a HR számára világosan meghatározott struktúrák és együttműködési formák kerülnek meghatározásra. Ez azt jelenti, hogy az erőforrásokat világszerte össze lehet vonni a kapcsolt vállalataink regionális központjaiban (regionális központok), hogy jobban össze tudjunk hangolódni egymással, és jobban tudjuk egymást támogatni. Az így visszanyert energiát aztán együttesen arra tudjuk felhasználni, hogy még jobb termékeket és megoldásokat kínáljunk ügyfeleinknek.

Elmondta, hogy az anyavállalat központi szerepet játszik. Ez a termelésre is vonatkozik?

MICHAEL TRAUB: A termelésre mindaddig vonatkozik, amíg a németországi telephely versenyképes. Versenyképességünk azonban folyamatosan csökken ebben az országban. A magas energiaárak, a szakképzett munkaerő súlyos hiánya, a túlzott bürokrácia, a magas bérek és a munkaerő járulékos költségei, valamint a nemzetközi átlagot meghaladó adóterhek egyre kevésbé teszik vonzóvá a németországi telephelyet a vállalatok számára. Ennek ellenére beruházásokat fogunk eszközölni itt a waiblingeni telephelyen, például a professzionális akkumulátoros szerszámaink EC-motorjainak házon belüli gyártásába. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a Stihl család mélyen kötődik ehhez a régióhoz. Ezen túlmenően a fejlesztési részlegünkhöz való közelség is előnyt jelent az innovatív technológia számára. Ahhoz azonban, hogy a családi vállalkozások hosszú távon többet fektessenek be itt, a németországi vállalkozói tevékenységnek ismét jobban meg kell érnie. Sajnos erre jelenleg nem sok esélyt látok.

Miből gondolod ezt?

MICHAEL TRAUB: Németországnak mint helyszínnek hatalmas problémái vannak, és recesszióban van. A külföldi vállalatok közvetlen befektetései itt, Németországban alacsony szinten vannak. És e helyzet közepette folyik a vita a négynapos hétről, teljes fizetéssel. Ez teljesen irreális. Ez az értékteremtés és a munkahelyek még nagyobb mértékű elvándorlását eredményezné Németországból más országokba. Ezt biztosan senki sem akarja. Ahelyett, hogy arról beszélnénk, hogy kevesebb munkát kell végeznünk, inkább azt kellene keresnünk, hogyan lehetne nagyobb rugalmasságot bevezetni a munka világába.

Hagyjuk a politikát, és térjünk vissza a STIHL-hez. Mik a tervei a céggel kapcsolatban 2024-re?

MICHAEL TRAUB: A jövő évben az Igazgatótanácsban közösen fogunk dolgozni stratégiai projektjeink és intézkedéseink intenzívebb megvalósításán. A csoporton belül megkezdtük globális szervezeti struktúráink és folyamataink fejlesztését a kulcsfontosságú vállalati funkciókban. És a STIHL Csoport egyik legfontosabb stratégiai cselekvési területének példájaként szeretném megemlíteni a ONE STIHL-t. Eddig 25 STIHL értékesítési vállalatot és egy termelővállalatot állítottak át az új S/4HANA folyamat- és rendszertérképre. Jelenleg további 3 értékesítési vállalat és 2 termelővállalat kiépítése van folyamatban. A ONE STIHL előkészületei már javában folynak az anyavállalatnál és Brazíliában. Kérem az összes érintett alkalmazottat, hogy elkötelezett támogatásukkal segítsék a végrehajtást.

És mesélne nekünk a jövő évi személyes terveiről?

MICHAEL TRAUB: Nagy rajongója vagyok a STIHL e-bike lízingnek, és most szereztem be egy e-bike-ot - a Bosch teljesítményű motorjával. Jövőre néha biciklivel fogok járni dolgozni. A feleségemmel hétvégenként kerékpárral is felfedezzük a környéket. Van még mit felfedezni...

Köszönjük szépen a beszélgetést, Mr. Traub.

Érdekelheti még