A STIHL már több mint 30 éve kínálja a világ legerősebb sorozatgyártású láncfűrészét, a STIHL MS 880 formájában. Aztán megérkezett az EU 5 kibocsátási szabvány, és ez azt jelentette, hogy a fűrészre vonatkozó követelményeknek meg kellett változniuk: Új hajtásláncra volt szükség. A STIHL több mint 25 részlegének fejlesztői és mérnökei munkához láttak. Az eredmény egy olyan professzionális láncfűrész, amely világszerte egyedülálló: A STIHL MS 881.
A projekt első lépése a pontos leltárkészítés volt: Mely alkatrészek maradhatnak meg? Melyiket kell átalakítani vagy teljesen lecserélni? A csökkentett hatókörű vizsgálat megvilágította a sötét foltokat. De nem állt meg itt. Az új fűrész tervezése minden érintett számára kihívást jelentett: Számos sorozatgyártású alkatrész, például a fogantyú, a burkolat és a szűrőfedél esetében nem állt rendelkezésre 3D-s modell, és a műanyag alkatrészek gyártásához szükséges speciális szerszámok is csak régi 2D-s tusrajzok formájában álltak rendelkezésre.
"Mivel a régi szerszámok kialakítása gyakran nem volt teljesen ismert, egyes alkatrészekhez új CAD-modelleket kellett készítenünk. A megfelelő 3D-s adatrekordok létrehozása a tusrajzok alapján szokatlan kihívást jelentett mindannyiunk számára" - magyarázza Daniel Martin, tervezési és projektmenedzsment. De a kemény munka kifizetődött: Az első koncepció prototípusai már a teljesítmény és a megcélzott kipufogógáz-kibocsátási értékek tekintetében is a céltartományon belül voltak. A dolgok elindulhatnak. Két év fejlesztés és alapos tesztelés után a gép 2020 szeptemberében került piacra.
Új kialakításának köszönhetően a STIHL MS 881 nemcsak a világ legerősebb láncfűrésze, hanem teljesítménykategóriájában az egyetlen olyan láncfűrész, amely megfelel a jelenlegi EU-kibocsátási szabvány követelményeinek. A szakemberek különösen örülnek ennek, mivel a gépet gyakran használják mobil fűrészüzemekben és vastag faanyag kitermelésére. Felix Mohr, a sorozat bevezetésének tervezője úgy emlékszik, hogy a STIHL-nél is fantasztikus volt az együttműködés minden érintett között: "Egy ilyen projektet csak azért lehetett ilyen rövid idő alatt megvalósítani, mert mindig támogattuk egymást, és együtt oldottuk meg a nehéz feladatokat."
A láncfűrész csak a rétegelt légtisztító rendszerrel ellátott, fejlett hajtásláncnak köszönhetően képes megfelelni az európai EU5 károsanyag-kibocsátási szabvány szigorú követelményeinek. A STIHL MS 880-as gépen a dugattyút és a hengert is ki kellett cserélni, hogy ez lehetővé váljon. "A meghajtáson kívül számos más alkatrészt is optimalizáltunk, amelyek tovább javították a STIHL MS 881 teljesítményét és kezelhetőségét. Ez a munka azt jelentette, hogy a termékünk gyöngyszeme már az első naptól kezdve bizonyított a világméretű teszteken" - magyarázza dr. Ricardo Hojczyk, Testing Coordination. Ezért a STIHL MS 881 összesen 50 új alkatrészt tartalmaz.
Az MS 881 láncfűrészt fejlesztő csapat tagjai (balról): Daniel Martin, tervezés és projektmenedzsment; Igor Baschlykov, termékmenedzser; Daniel Diepolder, funkcionális motortervezés-fejlesztés és dr. Ricardo Hojczyk, tesztelési koordináció.
De ez nem csak a STIHL waiblingeni telephelyét érintette. Az MS 881 szoros nemzetközi együttműködés eredménye.
| Site | Feladat | |
| Németországi 1. üzem (Waiblingen) | Karos tengelyek és hajtórudak gyártása | ./td>|
| Németországi 2. üzem (Waiblingen) | Kidolgozás, koordináció, gyártás, műanyagközpont, előszerelés | |
| Németországi 3. üzem (Tengen) | Kilincsek gyártása | |
| Németországi 4. üzem (Weinsheim) | öntvény alkatrészek gyártása | |
| Németországi 6. üzem (Waiblingen) | Végső összeszerelés, előszerelés, ütemezés, minőségbiztosítás | |
| Németországi 7. üzem (Ludwigsburg) | csomagolás | |
| Németországi 8. üzem (Fellbach) | Termékmenedzsment, kontrolling | |
| Brazília (São Leopoldo) | Hengergyártás | |
| Kína (Qingdao) | Olajszivattyú összeszerelés |