A németországi Waiblingenben székhellyel rendelkező STIHL családi vállalkozás globális szereplő, amely erdőgazdálkodási, mezőgazdasági, valamint kert- és tájfenntartási célú erőgépeket fejleszt, gyárt és értékesít. Beszélgetés Martin Schwarz úrral, aki 2020 januárja óta a termelési és anyaggazdálkodási igazgatóság tagja, a kockázatok minimalizálásáról a nehéz időkben.
Mr. Schwarz, a STIHL termékek számos alkatrésze házon belül készül. Miért van ez?
Martin Schwarz: Ez a vállalat eredetén alapul: Élvonalbeli technológiát fejlesztünk. Házon belüli gyártásunk azt jelenti, hogy az alapvető alkatrészeket kompromisszumok nélkül a saját igényeinkhez tudjuk igazítani, és ezt már régóta tesszük. Cégcsoportunk több mint 50 éve növekszik, kezdve egy magnézium nyomóöntő üzem létrehozásával 1971-ben az Eifel régióban. Jelenleg világszerte hét országban gyártjuk alkatrészeinket. De még a több mint 50%-os vertikális integráció mellett is vásárolunk alkatrészeket, és mély, hosszú távú, együttműködő beszállítói kapcsolatokat ápolunk.
A világméretű ellátási láncokat befolyásolták vagy befolyásolják a világjárványokkal vagy háborúkkal kapcsolatos problémák?
A nemzetközi szállítással kapcsolatban jelentős problémák merültek fel, és ezek a hatások továbbra is fennállnak. Ezért beruházunk mind a termelési hálózatunkba, mind a beszállítóinkba, hogy lerövidíthessük a belső és külső ellátási láncokat. Az Ukrajna elleni orosz agressziós háború, amelyet a leghatározottabban elítélünk, kétféleképpen hatott ránk: Kijevi értékesítési vállalatunk munkatársait és családtagjaikat kellett biztonságba helyeznünk. A kábelkötegek és gumialkatrészek ukrajnai beszállítóival is együttműködtünk, hogy csökkentsük az embereket és az ellátási hibák kockázatát, például az óvóhelyek újbóli üzembe helyezésével. A termelés egy részét más országokba helyeztük át, vagy bevontuk a saját termelésünkbe.
Milyen következményekkel jár ez a helyzet a termelés fejlesztésére?
A globalizált gazdaságtól függünk mind az értékesítés, mind a beszerzés terén. Mindazonáltal csökkentenünk kell a kockázatot. Például csökkentjük a belső alkatrészáramlást azzal, hogy a műanyag alkatrészeket az USA-ban és Németországban is gyártjuk. Ahol ennek technológiai és költséges okokból nincs értelme, mint például a brazíliai palackgyártás esetében, ott pufferkészletek felhalmozásával próbáljuk kompenzálni a kockázatot. A STIHL szilárd tőkeszerkezete segít ebben. Emellett tárgyalásokat folytatunk a beszállítókkal arról, hogy az interkontinentális lánc mely részeit vonjuk be a saját termelésünkbe, vagy szervezzük vissza a beszállítókhoz.
Hogyan hozzák meg a szükséges döntéseket a feszült globális és gazdasági helyzet közepette?
Az üzleti döntéseinket eddig elsősorban a minőség és a downstream költségek határozták meg. A rugalmas ellátási láncok és a fenntarthatóság további szempontok, amelyek a korábbinál nagyobb súlyt kapnak. Kibővítjük a döntéshozatali kritériumokat, és rendkívül sokféle nézőpontot vonunk be a vállalatba. Ez egy bonyolult megközelítés, de helyes döntésekhez vezet, ami azt is jelenti, hogy kockázatot kell vállalnunk. A jelenlegi helyzetet lényegében úgy lehet elképzelni, mint a nagyítón áthaladó, összefutó sugarakat: Az egyes ellátási forrásoktól való egyoldalú függés, ami valóban kiemeli a politikai szintű kockázatcsökkentési stratégia fontosságát. Az orosz gáztól, a tajvani félvezetőktől és a kínai ritkaföldfémektől való függőségünket csak az európai hálózaton belül, illetve a nyugati értékek és környezet összefüggésében lehet csökkenteni.
Martin Schwarz 2012 óta dolgozik a STIHL AG-nál, miután korábban az autóipari beszállítóiparban dolgozott. 2020. január 1. óta a termelésért és anyaggazdálkodásért felelős igazgatósági tagként a németországi, ausztriai, svájci, amerikai, brazíliai, kínai és Fülöp-szigeteki termelési helyszíneket is felügyeli. A STIHL-t 1926-ban alapították, és ma a világ több mint 160 országában értékesíti termékeit.
A Martin Schwarz-zal készült interjú 2022 októberében jelent meg a Liebich & Partner vezetési és személyzeti tanácsadó cég által kiadott LuPe ügyfélmagazinban.